• Все округа
  • ДФО
  • ПФО
  • СФО
  • СЗФО
  • СКФО
  • УФО
  • ЦФО
  • ЮФО
  • Алтайский край
  • Амурская область
  • Архангельская область
  • Астраханская область
  • Белгородская область
  • Брянская область
  • Владимирская область
  • Волгоградская область
  • Вологодская область
  • Воронежская область
  • Город Москва
  • Город Санкт-Петербург
  • Город Севастополь
  • Донецкая Народная Республика
  • Еврейская автономная область
  • Забайкальский край
  • Запорожская область
  • Ивановская область
  • Иркутская область
  • Кабардино-Балкарская Республика
  • Калининградская область
  • Калужская область
  • Камчатский край
  • Карачаево-Черкесская Республика
  • Кемеровская область
  • Кировская область
  • Костромская область
  • Краснодарский край
  • Красноярский край
  • Курганская область
  • Курская область
  • Ленинградская область
  • Липецкая область
  • Луганская Народная Республика
  • Магаданская область
  • Московская область
  • Мурманская область
  • Ненецкий автономный округ
  • Нижегородская область
  • Новгородская область
  • Новосибирская область
  • Омская область
  • Оренбургская область
  • Орловская область
  • Пензенская область
  • Пермский край
  • Приморский край
  • Псковская область
  • Республика Адыгея (Адыгея)
  • Республика Алтай
  • Республика Башкортостан
  • Республика Бурятия
  • Республика Дагестан
  • Республика Ингушетия
  • Республика Калмыкия
  • Республика Карелия
  • Республика Коми
  • Республика Крым
  • Республика Марий Эл
  • Республика Мордовия
  • Республика Саха (Якутия)
  • Республика Северная Осетия – Алания
  • Республика Татарстан (Татарстан)
  • Республика Тыва
  • Республика Хакасия
  • Ростовская область
  • Рязанская область
  • Самарская область
  • Саратовская область
  • Сахалинская область
  • Свердловская область
  • Смоленская область
  • Ставропольский край
  • Тамбовская область
  • Тверская область
  • Томская область
  • Тульская область
  • Тюменская область
  • Удмуртская Республика
  • Ульяновская область
  • Хабаровский край
  • Ханты-Мансийский автономный округ – Югра
  • Херсонская область
  • Челябинская область
  • Чеченская Республика
  • Чувашская Республика – Чувашия
  • Чукотский автономный округ
  • Ямало-Ненецкий автономный округ
  • Ярославская область
Другие сайты ФНПР
Все проекты ФНПР
1
Укажите, в какой отрасли вы работаете
2
Ваш профсоюз
Выбрать

title

News

FNPR Newsletter. January 16, 2023

16.01.2023
580

16 January, 2023


The year's end is a natural reason to sum up its results and look into the future. Trade unions of Russia assess the past year primarily on the basis of economic conditions their members had to work in. On the whole, despite significant changes in cooperation chains, export-import relations and monetary policy, we appraise the results of 2022 as satisfactory.

The unemployment rate by the end of the year reached a historic low of 3.7%. The average wages of employees increased by 3.2% in the second half of the year although real incomes of the population fell by 1.5% due to inflation which was slowing down for five months in a row and amounted to 11.94% for the year. According to the Ministry of labour, over 40 different payments, benefits and compensations will be indexed by the amount of inflation as of February 1.

Russian producers have mostly coped with import substitution, in certain cases making up for the missing supplies through parallel imports. The withdrawal of foreign companies from the domestic market stimulates local manufacturers to buy out abandoned assets and resume the production of goods under Russian brands.

By the end of 2022, the range of imported foods was almost completely replaced by Russian-produced foodstuffs: this is what happened to internationally renowned food and beverage manufacturers like Coca-Cola, McDonald's, Pepsico, Valio, Unilever, Paulig, etc. A similar, though much slower replacement takes place in the sphere of electronics, furniture and household goods production; new car models are gradually introduced by auto companies. Although the retail consumer market has shrunk by 9%, it does not show signs of an irreplaceable deficit or consumer panic.

Performance figures of the base material sectors have exceeded the level of 2021: manufacturers are actively shifting their focus to other markets after the Western minority collectively decided to close their countries to Russian products. Manufacturing industries have gained further growth momentum owing to partial liberation of the market from foreign goods, as well as the necessity to meet the increased needs of the Russian army.

By the end of 2022, Russia's GDP decreased by 2.7%. At the same time, since the middle of last year, there has been a gradual increase in production of goods and services which allows projecting the GDP growth for 2023 at 0.8% (forecast of the Ministry of Economic Development of the Russian Federation), and 2.6% per annum for 2024-2025.

As can be seen from the above figures supported by international estimates, Russian economy has not "fallen into a tailspin" or "torn to shreds": it continues to develop steadily despite the imposition to date of nine European packages totalling over 10,000 "infernal" sanctions which, according to their masterminds, were supposed to force Russia to abandon its sovereign independent policy.

The European Union along with other G7 countries and Australia keep coming up with various new restrictions which should somehow affect the economy of our country. They put the so-called "price caps" on petroleum products supplied by sea, impose embargo on oil supplies to Europe, struggle to invent limits on the marginal price of gas and continue to experience the results of such insane experiments.

In response to these hostile actions the Russian authorities have decided to give up trade with countries that would apply non-market mechanisms to regulate international market prices for any products.

Measures to hold back the Russian economy include unprecedented attempts to appropriate our gold and foreign exchange reserves trapped in the West. In fact, those funds are generated through tax revenues from the working population and the economic activity.

It should be noted that excess oil and gas revenues in Russia are accumulated in a separate National Welfare Fund which is not linked to the budgetary part in the form of gold and currency reserves. The "collective West" firstly announced the freezing of Russian foreign assets in the amount of approximately USD 300 billion, and is now trying to develop some "legal grounds" and mechanisms for using it to cover their own expenditures for military and humanitarian assistance to the Ukrainian nationalist regime.

Russian trade union movement regards such attempts as an outright robbery which will not remain without response. In the event of such "confiscation" of international reserves, Russian economic experts propose to nationalise corresponding foreign assets still under our jurisdiction.

The practice of Western political institutions to mislead their partners manifested itself with particular clarity in December 2022, when former German Chancellor Angela Merkel made revelations about the motives of her behaviour during the signing and operation of the so-called "Minsk Agreements".

As is known, the Minsk Agreements were concluded in 2014-2015 by a Trilateral Contact Group consisting of representatives of Russia, Ukraine and the OSCE with the participation of the leaders of Russia, Ukraine, Germany and France. The purpose of the Agreements was to settle the internal Ukrainian armed conflict in the Donbass (two eastern regions of the country). The Agreements were approved by a special resolution of the UN Security Council.

The key actor in those Agreements was the Government of Ukraine which pledged to make efforts for a peaceful settlement of the conflict. However, as it turns out now, Germany’s former Chancellor, by her own admission, did not initially intend to seek a peaceful solution, but to allow the Ukrainian regime time to prepare for military confrontation with Russia.

Recall that during the period of the Minsk Agreements (2014-2022), as a result of the indiscriminate use of military force by the Ukrainian regime against the civilian population of the Donbass, more than 14,000 people were killed on both sides (data from the UN High Commissioner for Human Rights). Over 2.5 million peaceful Ukrainian citizens have fled their places of permanent residence while the actions of the Government of Ukraine caused devastating damage to the infrastructure of its eastern territories. And all this happened with the connivance, and in fact the deception on the part of Russia's "partners" in the settlement of this armed conflict.

The cynical, irresponsible and, in the expression of President Putin, frankly disappointing behaviour of the leading political figure in Europe at that time, should serve as an important lesson for policymakers around the world, including for the trade unions.

The obvious lesson here is that the category of trust in relations with the "collective Western minority" has ceased to exist. The West has decidedly lost its moral authority having gradually moved into the category of untrustworthy. This applies not only to international politics, but also to economic and corporate relations: market principles and mechanisms that were practically destroyed with regard to Russia are now at risk of unpredictable sanctions introduced against any other country or organisation around the world. Production and cooperative chains with Western companies can collapse instantly if politicians in the West decide that the unilaterally established «rules» are violated.

The Federation of Independent Trade Unions of Russia, despite a difficult external environment, continues to strengthen the Russian trade union movement. As is known, at the beginning of October Russian President Vladimir Putin signed four federal constitutional laws on the accession of Donetsk and Lugansk People’s Republics, as well as Zaporozhye and Kherson Regions to the Russian Federation. The four new federal subjects have a combined population of about 6.2 million people, over half of which are working-age citizens, including members of the local trade unions.

The FNPR conducted all necessary negotiations and consultations with trade union organisations of the Donetsk and Lugansk People's Republics and in November 2022 took the decision to accept two new member organisations — federations of trade unions of these republics. The process of integration of sectoral trade unions of the new subjects into all-Russian sectoral trade unions has begun. Work continues on the preparation of accession of Zaporozhye and Kherson regional federations to the FNPR.

The integration of new regions into Russia is a long and resource-intensive process. Already in March 2022, hard and painstaking work on the economic recovery of the Donbass began. The Russian budget provides for substantial spending on construction and infrastructure, which means creating millions of new jobs. The FNPR aims to ensure that these are modern, efficient and decently paid jobs.

Sociological organisations in Russia summarize the results of 2022. According to the Public Opinion Foundation's poll dated December 18, 78 percent of respondents positively assess President Putin's performance. The All-Russian Public Opinion Research Centre (VCIOM) gives the same assessment of Putin's activity (78%). Public support for the Special military operation in Ukraine remains high and amounts to about 70% of respondents. Public opinion on the correctness of the economic and social policy pursued in Russia also remains at a fairly high level: 65% and 69% of respondents were positive on these issues, respectively. 59% of respondents consider the current inflation to be moderate.

To conclude, 2022 has become an exceptional year in recent history. According to numerous political scientists and experts, through its actions Russia has put an end to the liberal globalist project. The world is gradually moving to a different model – a multipolar world order with pronounced regional specifics. Many ideological formulas and clichés that have developed over the post-World War II history have not stood the test of time: they need to be left in the past.

The international trade union movement should rethink the content of its guidelines relating to the unconditional support of liberal democrats and aggressive minorities, recognize the right of trade union members and their organisations to choose their own path of civilisational development, get rid of irresponsible bureaucracy and hypocrisy.



FNPR Newsletter. January 16, 2023

FNPR Newsletter. November 25, 2022

FNPR Newsletter. October 17, 2022

FNPR Newsletter. September 20, 2022

FNPR Newsletter. May 23, 2022

FNPR Newsletter. April 18, 2022

FNPR Newsletter. March 29, 2022

FNPR Newsletter. March 16, 2022

Постоянная комиссия Генерального Совета ФНПР по защите социально-экономических прав трудящихся районов Крайнего Севера и приравненных к ним местностей

Председатель комиссии

Корчагин Александр Викторович

председатель Общероссийского профессионального союза работников нефтяной, газовой отраслей промышленности и строительства

Постоянная комиссия Генерального Совета ФНПР по защите социально-экономических прав трудящихся женщин

Деятельность комиссии направлена на участие профсоюзов в формировании социальной политики государства по реализации принципа равной оплаты за труд равной ценности, без какой-либо дискриминации, создание равных возможностей мужчин и женщин в сфере труда и социального обеспечения, повышение уровня информированности членских организаций ФНПР по вопросам гендерного равенства.

Председатель комиссии

Кузьмичева Елена Ивановна

Председатель Союза «Федерация профсоюзов Республики Татарстан»

Телефон: +7 (843) 236-93-14

Секретарь комиссии

Фирфаров Владислав Андреевич

заместитель руководителя Департамента Аппарата ФНПР по связям с общественностью, молодежной политике и развитию профсоюзного движения

Телефон: +7 (495) 938-89-60

Координационный комитет солидарных действий ФНПР

Деятельность комитета направлена на координацию и солидарную поддержку коллективных действий (забастовок, собраний, митингов, демонстраций, шествий и пр.) членских организаций ФНПР, оказание методической и правовой помощи при проведении коллективных действий, организацию и проведение коллективных переговоров, консультативных совещаний с участием представителей сторон социального партнерства на федеральном и региональном уровнях.

Председатель комиссии

Некрасов Сергей Геннадьевич

заместитель Председателя ФНПР

Телефон: +7 (495) 938-86-72

Организационное обеспечение деятельности комитета

Департамент Аппарата ФНПР по связям с общественностью, молодежной политике и развитию профсоюзного движения

Телефон: +7 (495) 938-84-18

Методический совет ФНПР по вопросам профсоюзного образования и исследования проблем профсоюзного движения

Методический совет ФНПР реализует решения коллегиальных органов ФНПР в области развития профсоюзного образования и науки, осуществляет координацию работы по формированию единого образовательного пространства ФНПР, проводит научно-методический анализ актуальных проблем профсоюзного движения, изучает практики работы учебных и научных учреждений профсоюзов, членских организаций ФНПР, профсоюзных структур различного уровня и готовит рекомендации по совершенствованию их деятельности.


Председатель комиссии

Шершуков Александр Владимирович

заместитель Председателя ФНПР

Телефон: +7 (495) 938-86-73

Молодежный совет Федерации Независимых Профсоюзов России

Молодежный совет Федерации Независимых Профсоюзов России, (далее – Молодежный совет ФНПР) создан для разработки предложений,  планов мероприятий  и реализации молодежной политики ФНПР, координации работы молодежных советов членских организаций ФНПР.

При активном участии членов Молодёжного совета разрабатываются и осуществляются комплексные социально-экономические программы по работе с молодежью, акции направленные на социально-экономическую защиту прав рабочей молодёжи.

Члены Молодежного совета ФНПР являются активными участниками акций проводимых под эгидой ФНПР.

Председатель Молодёжного совета ФНПР

Мазур Александра Константиновна

ведущий специалист социально-экономического отдела Аппарата Нефтегазстройпрофсоюза

Телефон: +7 (495) 938-79-25

Комиссия по информационной политике
Деятельность Комиссии по информационной политике направлена на развитие системы информационной работы в ФНПР и членских организациях ФНПР. На заседаниях комиссии проводят обсуждения текущей информационной политики Федерации Независимых Профсоюзов России, вырабатывают предложения и рекомендации по совершенствованию деятельности специалистов, отвечающих за информационную работу в членских организациях ФНПР, заслушивают от них информацию по вопросам, относящимся к деятельности комиссии.

Председатель комиссии

Шершуков Александр Владимирович

заместитель Председателя ФНПР

Телефон: +7 (495) 938-86-73

Секретарь комиссии

Попов Виталий Андреевич

Редактор-консультант Департамента по связям с общественностью, молодежной политике и развитию профсоюзного движения Аппарата ФНПР

Телефон: +7 (495) 938-77-02

Отправьте обращение в ФНПР
или получите юридическую консультацию
Фамилия
Имя
Отчество
Электронная почта
На указанный адрес электронной почты будет направлена письменная консультация
Телефон
Вы должны являться абонентом (владельцем) указанного номера
Текст обращения (вопрос не должен превышать 2000 знаков)
В целях объективного и всестороннего рассмотрения обращения в установленные сроки необходимо в тексте обращения указать место работы и принадлежность к профсоюзу.
Добавить файл
Вы можете приложить дополнительные документы или материалы в электронной форме, более полно раскрывающие суть Вашего обращения. Размер файла вложения не может превышать 5 Мб. Для вложений допустимы следующие форматы: docx, doc, xls, xlsx, rtf, txt, pdf, jpeg, jpg, tiff, tif.
Ввод номера телефона подтверждает ваше согласие на обработку персональных данных
Получите социальную защиту
или отправьте обращение в ФНПР
Фамилия, имя и отчество*
Укажите, если хотите чтобы консультант обратился персонально
Телефон*
E-mail*
В каком профсоюзе вы состоите?*
Описание ситуации по вопросам назначения и выплат пособий по временной нетрудоспособности и в связи с материнством*
Вопрос для получения консультации*
Добавить файл
Вы можете приложить дополнительные документы или материалы в электронной форме, более полно раскрывающие суть Вашего обращения. Размер файла вложения не может превышать 5 Мб. Для вложений допустимы следующие форматы: docx, doc, xls, xlsx, rtf, txt, pdf, jpeg, jpg, tiff, tif.
Заявка на санаторно-курорное обслуживание
Фамилия, имя и отчество
Укажите, если хотите чтобы консультант обратился персонально
Телефон
Вы должны являться абонентом указанного номера
Электронная почта
На указанный адрес электронной почты будет направлена письменная консультация
Название вашего профсоюза
Начните ввод и выберите свой профсоюз из списка в подсказках
Субъект Российской Федерации
Начните ввод и выберите свой субъект из списка в подсказках
Ваше место работы
Укажите название компании или организации, в которой вы работаете
Параметры путевки


Дата заезда
Узажите точную дату заезда
Дата выезда
Узажите точную дату выезда
Выберите регион
Выберите желаемый объект размещения
Начните ввод и выберите объект размешения
Количество взрослых
Выберите
Количество детей
Выберите
Ваш вопрос консультанту
Ввод номера телефона подтверждает ваше согласие на обработку персональных данных
Спасибо!
Ваше обращение отправлено успешно
Переезд!
Запущено бета-тестирование функционала нового Личного кабинета членской организации.
Старая версия кабинета еще будет доступна некоторое время.
Оценить новую версию Личного кабинета можно по ссылке:
lk.fnpr.ru